Tips voor beginnende skiërs

ski

Wintersporten is, en blijft, een populaire vakantie besteding. Voor skiën geldt hetzelfde als voor elke andere sport, “Practice makes perfect”. Hiermee bedoelen we dat het belangrijk is om te begrijpen dat skiën, zeker in het begin, bestaat  uit vallen en opstaan. In het begin zal er vooral veel vallen bij komen kijken, maar naar mate men langer op de latten staat zal dit steeds beter gaan. De basis van skiën is relatief snel te leren en ook voor kinderen goed te doen. In dit artikel lees je enkele tips voor beginnende skiërs.

1. Materiaal

Het is beter om ski’s of snowboards niet van anderen te lenen. Dit komt omdat deze worden afgestemd op lengte en gewicht van de gebruiker. Wanneer je vaker zult gaan skiën is het een investering die zichzelf zal terugbetalen.

2. Kleding

Draag geen spijkerbroek of katoen, deze absorberen namelijk vocht waardoor het gevaar op onderkoeling erg groot wordt. Bespaar vanwege de veiligheid dus niet op een skibril, -helm en -kleding.

3. Ga er niet alleen op uit

Hoewel het eigenlijk vanzelfsprekend is; ga niet alleen de bergen in. Zorg voor minstens één buddy en houdt elkaar constant in het oog. Zorg er wel voor dat je een buddy hebt met vergelijkbare ervaring op de latten.

4. Neem lessen

Eigenlijk ook vanzelfsprekend, maar volg skilessen en neem het liefste meer dan één les. Hoewel het staan op de ski in één les makkelijk te leren is zal dit niet gelden voor andere technieken als draaien en wat te doen bij de overgang tussen vlak en stijl terrein.

5. Skilift 

Let goed op bij het verlaten van de skilift. Hier maken veel beginners fouten wat zorgt voor opstopping en frustraties bij anderen.

6. Piste markering

Zorg ervoor dat je de juiste skipiste kiest. Probeer je in het begin te beperken tot de groene en de blauwe pistes, deze zijn specifiek bedoeld voor de beginners.

7. Drink voldoende 

Het is belangrijk om voldoende te drinken tijdens het skiën. Je verliest namelijk veel vocht tijdens het uitademen terwijl je hier weinig van merkt. Vermijd dranken als coffee en alcohol wanneer je nog de piste op gaat. Bewaar dit voor als je klaar bent.